60 قاف
در قرآن مجید 6 آیه باشد که در هر یک از آن آیات شریف حرف (ق) 10 بار تکرار شده است به همین علت هر یک از این آیات را به تنهایی 10 قاف گویند و چون 4 آیه در کنار هم قرار گیرد آنرا 40 قاف نامند و هر گاه 6 آیه در کنار هم باشد آنرا 60 قاف خواهند گفت پس اگر در جایی اشاره به 10 قاف شد منظور یک آیه از این آیات کریمه میباشد و 40 قاف دلیل بر 4 آیه مبارکه و 60 قاف هم منظور از 6 آیة شریفه خواهد بود .
1- هر کس هر روز یکبار این شش آیه شریف را قبل و یا بعد از نماز صبح بخواند و بر این اساس مداومت نماید چنانچه دنیا را بلا گرفته باشد و جمله کاهنات بر علیه او اقدام نمایند بقدرت این آیات هیچ صدمهای به او نخواهد رسید و جمله آنها دفع و رفع گردد.
2- دارنده این آیات همیشه در پناه خدا و موکلین این آیات خواهد بود و مهرش در قلوب آدمیان و موجودات خواهد افتاد و عاقبت بخیر باشد و رستگار از دنیا بیرون رود .
3-اگر کسی این آیات شریف را به مشک و زعفران نوشته همراه خود نگهدارد و یا هر روز صبح شش آیه را یکبار بخواند زبان دشمنانش بسته گردد و هیچ آزاری به او نتوانند برسانند.
4-اگر دختری را بخت بسته باشد و به شوهر نرود با مشک و زعفران نوشته در گوشة چادر خود بیاویزد و یا در زیز گیسوان خود مخفی سازد و نیز آن نوشته را در آب انداخته و از آبش بنوشد و قدری به سر و صورتش بمالد به اذن خدا در مدت 60 روز به خانه بخت برود.
5- اگر بیماری همراه خود نگهدارذ و یا بشوید و از آبش بنوشد به اذن خدا شفاء بگیرد.
6-اگر زنی همسر بد خلق و بد زبانی داشته باشد و یا اگر مردی زنی سلیطه داشته باشد این آیات به مشک و زعفران نوشته سپس در آب بشوید و از آن آب قدری به او بخوراند و روزها آن آیات را همراه خود نگهدارد و شبها در زیر بالین خود بگذارد به اذن خدا چنان بهم محبت نمایند که انگشت نمای دیگران گردند.
7- اگر در مکانی شیاطین و ارواح پلید تجمع کرده باشند و یا خانهای را تصرف نموده باشند و ساکنین آنرا آزار رسانده و یا بترسانند این آیات را نوشته در آن مکان بیاویزند و نیز شسته آبش را در آن مکان و یا خانه بپاشند به اذن خدا آن محل و خانه را ترک کرده و تا ابد برنگردند.
8-اگر بر روی دفینه طلسم مار موکل باشد هنگام کاویدن در محل 60 قاف را 240 مرتبه بخوانند آن طلسم ظاهر نگردد و اگر هم ظهور نماید هیچ آسیبی نتواند برساند.
9-اگر بر روی دفینه طلسم رعد باشد هنگام کار 60 قاف را 270 الی300 مرتبه بخوان باطل شود.
10-اگر بر روی دفینه طلسم ماهی باشد هنگام کار دفین 60 قاف را 180 مرتبه بخوان باطل شود.
11-اگر بر روی دفینه طلسم آب باشد هنگام کاویدن آن 60 قاف را 70 مرتبه بخوانند باطل شود.
12-اگر بر روی دفینه طلسم افعی باشد هنگام عمل 60 قاف را 341 مرتبه بخوانند باطل شود.
13-اگر بر روی دفینه طلسم پرندگان باشد هنگام کار 60 قاف را 200 مرتبه خوانده باطل شود.
14-اگر بر روی دفینه طلسم آتش باشد هنگام کاویدن 60 قاف را 70 مرتبه بخوانند باطل شود.
15-اگر بر روی دفینه طلسم گاو باشد هنگام کاویدن 60 قاف را 310 مرتبه بخوانند باطل شود.
16-اگر بر روی دفینه طلسم سگ باشد هنگام کاویدن 60 قاف را 52 مرتبه بخوانند باطل شود.
17-اگر بر روی دفینه طلسم شیر باشد هنگام کاویدن 60 قاف را 240 مرتبه بخوانند باطل شود.
18-اگر بر روی دفینه طلسم اسب باشد هنگام کاویدن 60 قاف را 83 مرتبه بخوانند باطل شود.
19-اگر بر روی دفینه طلسم گاو باشد هنگام کاویدن 60 قاف را 310 مرتبه بخوانند باطل شود.
20-اگر بر روی دفینه طلسم اژدها باشد هنگام کاویدن 60 قاف را 8 مرتبه بخوانند باطل شود.
21-اگر بر روی دفینه طلسم جن و پری و شیاطین موکل باشند هنگام کاویدن 60 قاف را 100 مرتبه بخوانند محل را ترک کرده و خواهند رفت.
22-اگر بر روی دفینه هر گونه طلسمی باشد هنگام کار 60 قاف را 10 مرتبه بخوانند باطل شود.
خواندن و داشتن و بیان کردن خواص آیات شصت قاف برای مومنین موجب برکت و ثبت ثواب بسیار در اعمال او خواهد بود و جهت رفع تمام بستگیها و دفع جمله دشمنان و بدیها بسیار بسیار موثر و مجرب است و آیات کریمه این است.
(( سورة مبارکة بقره آیة شریفة 246 ))
بِسمِ اللهُِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ اَلَمْ تَرَ اِلیَ الْمَلَاءِ مِنْ بَنیَ اِسْرآئیلَ مِنْ بَعْدِ مُوسی اِذْ قالوُا لِنَبِیٍّ لَّهُمُ ابْعْثُ لَنا مَلِکاً نّقُاتِلْ فی سَبیلِ اللهِ قالَ هَلْ عَسَیْتُمْ اِنْ کُتِبَ عَلَیْکُمُ الْقِتالُ اَلَّا تُقاتِلوُا قالوُا وَ ما لَنا اَلَّا نُقاتِلَ فی سَبیلِ اِللهِ وَ قَدْ اُخْرِجْنا مِنْ دِیارِنا وَ اَبْنآئنا فَلَمّا کُتِبَ عَلَیْهِمُ الْقِتالُ تَوَلّوَْا الَّا قَلیلاً مِنْهُمْ وَاللهُ عَلیمُ بِالظّالمِینَ.
(( سورة مبارکة آل عمران آیة شریفة 181 ))
بِسمِ اللهُِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ لَقَدْ سَمِعَ اللهُ قَوْلَ الّذَینَ قالوُآ اِنَّ اللهَ فَقیرَُ وَ نَحْنُ اَغْنِیآءُ سَنَکْتُبُ ما قالوُا وَ قَتْلَهُمُ الاَنبِیآءَ بِغَیْرِ حَقِّ وَ نَقُولُ ذُوقُوا عَذابَ الَحریقِ.
(( سورة مبارکة نسآء آیة شریفة 77 ))
بِسمِ اللهُِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ اَلَمْ تَرَ اِلیَ الّذَینَ قیلَ لَهُمْ کُفّوُآ اَیْدِیَکُمْ وَ اَقیمُوا الصَّلواهَ وَ آتُوا الزَّکواهَ فَلَمّا کُتِبَ عَلَیْهِمُ الْقِتالُ اِذا فَریقُ مِنْهُمْ یَخْشَوْنَ النّاسَ کَخَشْیَهِ اللهِ اَوْ اَشَدَّ خَشْیَهً وَ قالوُا رَبَّنا لِمَ کَتَبْتَ عَلَیْنا الْقِتالَ لَوْ لآ اَخّرَْتَنآ اِلی اجَلٍَ قَریبٍ قُلْ مَتاعُ الدُّنیا قَلیلُ وَاْلآخِرَهُ خَیْرُ لِمَنِاتّقَی وَ لا تُظلَمُونَ فَتیلاً.
(( سورة مبارکة المآئده آیة شریفة 27 ))
بِسمِ اللهُِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ وَ اتْلُ عَلَیْهمْ نَبَاَابْنَیْ آدَمَ بِالْحَقّ اِذْ قَرَّبا قُرْباناً فَتَقَبَّلُ مِنْ اَحَدِهِما وَ لَمْ یَتَقَبَّلَ مَنَ الْآخَرِ قالَ لَاَقْتُلَنَّکَ قالَ اِنَّما یَتَقَبَّلُ اللهُ مِنَ الْمُتَّقینَ.
(( سورة مبارکة الرّعد آیة شریفة 16 ))
بِسمِ اللهُِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ قُلْ مَنْ رَّبُّ السَّماواتِ وَاْلَارْضِ قُلِ اللهُ قُلْ اَفَاَتَّخَذْتُمْ مِّن دوُنِهِ اَوُلِیآءَ لا یَمْلِکوُنَ لِاَنْفُسِهِمْ نَفْعاً وَ لا ضَرّاً قُلْ هَلْ یَسْتَوِی اْلَاعْمی وَالْبَصیرُ اَمْ هَلْ تَسْتَوِی الضُّلُماتُ وَالنّوُرُ اَمْ جَعَلوُا للهِ شُرَکآءَ خَلَقوُا کَخَلْقِهِ فَتَشابَهَ الْخَلْقُ عَلَیْهِمْ قُلِ اللهُ خالِقُ کُلِّ شَیَُ وَ هُوَ الْواحِدُ الْقَهَّارُ.
((سورة مبارکة المزمّل آیة شریفة 20 ))
بِسمِ اللهُِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ اِنَّ رَبَّکَ یَعْلَمُ اَنَّکَ تَقُومْ اَدْنی مِنْ ثُلُثَیِ اللَّیْلِ وَ نِصْفَهُ وَ ثُلُثَهُ وَ طآئفَه مِّنَ الّذَینَ مَعَکَ وَاللهُ یُقَدِّرُ اللَّیْلَ وَالنَّهارَ عَلِمَ اَنْ لَنْ تُحْصُوهُ فَتابَ عَلَیْکُمْ فَاقْرَؤُا ما تَیَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ عَلِمَ اَنْ سَیَکُونُ مِنْکُمْ مَّرْضی وَ آخَروُنَ یَضْرِبُونَ فیِا الاَرْضِ یَبْتَغوُنَ مِنْ فَضْلِ اللهِ وَ آخَروُنَ یُقاتِلوُنَ فی سَبیلِ اللهِ فَاقْرَؤا ما تَیَسَّرَ مِنْهُ وَ اَقیموُا الصَّلواهَ وَ آتوُا الزَّکوهَ وَ اَقْرِضوُا اللهَ قَرْضاً حَسَناً وَ ما تُقَدِّمُوا لاَنْفُسِکُمْ مِّنْ خَیْرٍ تَجِدُوُه عِنْدَاللهِ هُوَ خَیْراً وَ اَعْظَمَ اَجْراً وَ اسْتَغْفِروُا اللهَ اِنَّ اللهَ غَفُورَُرَحیمُ .
به نظر خودم طلسم وجود داره ولی خوندن 60 قاف به تعداد مثلا 300 بار خیلی سخت و زمان بر هست!
دفینه در پل ها مربوط به زمان صفویه
در
ایران پلهای بسیاری از نظر تاریخی وجود دارد و این هنر از دیر باز در
ایران بوده است. ولی مطلبی که در مورد پلها با موضوع وبلاگ ما سنخیت دارد
تعداد این پلها را محدود میکند.
تمام پلهای ایران دارای دفینه
نیستند و فقط پلهای مربوط به یک زمان خاص دارای دفینه هستند.در زمان صفویه
برای همه کاروان سرا ها و پلهای ساخته شده چند خمر سکه دفن می شد.
پادشاهان این دوران برای اینکه آبادانی مملکت عقب نیفتد و بر اثر حوادث
راهها مصدود نشود یا کاروان سرا ها خراب نشود حجمی از طلا را در جایی مشخص
در پل یا کاروانسرا میگذاشتند که در صورت نیاز برای مکانهای گفته شده خرج
شود و برای همین است که تمام پل ها و کاروان سراهای دوران صفوی اموال دارد.
البته در این جاها حفاری بسیار شده است و خیلی از آنها از بین رفته است
ولی این را گفتم که در پلهای دیگر و کاروان سراهای دیگر دنبال دفینه
نگردید.
از بهترین جای آن شروع میکنیم که گورستان گبریان است.
خیلی از مردم عقیده دارند که قبرستان گبریان متعلق به کافران است ولی این موضوع درست نیست.
گبر یعنی غیر مسلمان و به کسانی که غیر مسلمان بوده اند بی دین گفته نمیشود. گبریان دین زردتشت داشتند.
حال میخواهیم ببینیم که قبرهای دوران قبل از اسلام به چه شکلی بوده اند و
نوع دفن کردن اجساد به چه صورت بوده است. در زمان پیش از اسلام قبر زنها
گرد ومدور بوده است و قبر مردها به صورت مستطیل بوده و قبر بچه ها به صورت
مثلث بوده است. بعضی ها را نیز در خمره میگذاشتند.
در تمام قبرهای گبری حداقل یک کاسه آب و یک کاسه غذا گذاسته میشده است که کسی که میمیرد از گشنگی و تشنگی عذاب نکشد.
دربسیاری از قبرهای گبری لوازم مورد نیاز فرد نیز گذاشته میشده است که
بستگی به پول داری یا بی پول بودن مرده است. مردگان پول دار ظروف طلا و
اجناسی مانند شمشیر زره وخیلی چیزهای دیگر به همراه دارند ولی مردگان بی پول
و بیبضاعت اموال کمتری با خود به همراه دارند یا اموال آنها از فلزات
ارزشمندنیست.
نوع دیگر قبرها قبر پیغمبری است که اگر شما آن را بشکافید
هیچ چیزی درون آن یافت نمیشود نه جنازه نه اموال. این قبرها چند پوش هستند
وتازه از قبر راهی دارد برای جایی دیگر که جنازه و اموال آن در آنجا هست.
قبرهایی نیز وجود دارد که به صورت ایستاده است. این قبرها متعلق به یک سری
ازایرانیان است که معتقد بودند آنها را باید ایستاده به خاک سپرد.
بسیاری از خلاف کاران را نیز به صورت ایستاده در میان دیوارهای قلعه ها و
جاهای دیگر زنده به گور میکردند که خود اینها به نوعی قبر ایستاده تبدیل شده
است.
بعضی از قبرها به صورت کشویی است که مربوط به رومیان است که در ایران با آئین خودشان دفن شده اند.
یک نوع قبر هم داریم که به آن قبر دخمه ای گفته میشود که نمونه آن در تخت رستم پیدا شده است.
جنازه قبرهای خمره ای همیشه به صورت نشسته بوده است و جنازه آنها را به صورت نشسته در خمره میگذاشتند و دفن میکردند.
وقتی در جنگها جنگجویان میمردند آنها را با اموال و لباسهایشان و زره
دفن میکردندکه نمونه این قبرستان در چهاربداران در نزدکی مرز ترکیه
موجودمیباشد که شاه اسماعیل اول در جنگ با عثمانی شکست خورد و بیست و هفت
هزارکشته داد که همه آنها با لباسهای رزمشان دفن شده بودند.
در گذشته
ماگورستانهای دسته جمعی نیز داریم که متعلق به افراد مریض است. در جاهائی
که وبا یا طاعون می آمده جنازه افراد را به صورت دسته جمعی دفن میکردند.
درهمینجا یک مطلب بسیار مهم را برایتان بگویم و آن اینکه کسانی که قبری
رامیشکافند خیلی باید مواظب باشند و بفهمن که جنازه مریض هست یا نیست
وحتماٌ باید استخوان شناس باشند و یا بتوانند استخوان اشخاص مریض را
ازاستخوان افراد سالم تشخیص دهند تا با مشکلی مواجه نشوند.
همیشه وقتی میخواهید قبری را باز کنید حتماٌ از دستکش و ماسک حسابی استفاده کنید.
جنازههایی که در غارها و ذاغه ها میباشد و جنازه هایی که در صحرا میباشد
وجنازه هایی که در کوهستانها میباشد از نظر ماهیت کاملاٌ با هم متفاوت است.
هر قبرستان و هر گوری دارای اموال نمیباشد. چون بسیاری از مردم فقیر بوده اند و بدون اموال دفن میشدند.
درهر قبرستان تعدادی قبر سلطانی وجود دارد که دارای اموال میباشند که
باید بتوانید آنها را تشخیص دهید و از روی بعضی شواهد تشخیص آنها امکان
پذیراست.
اکثر گورستانها در سینه کشی ها و کنار رودخانه ها میباشد.
دربسیاری از قبرستانها یک چهارطاقی نیز میباشد که نشان میدهد در میان
آن چهار طاقی شخص مهمی فوت کرده است و اکثرا دارای اموال میباشند.
درایران قبرهای یهودی نیز بسیار است که نوع قرار گرفتن سنگ آنها متفاوت
است و میتوان از روی سنگ قبر فهمید که این قبر متعلق به یک یهودی است.(سنگ
قبریهودیان دارای فلش است)
و مطلب آخر در مورد کسانی که به حفاری
میروندو میگویند در سه متری یا چهار متری یک طابوت طلا یا یک جنازه مومیایی
پیداکرده ایم. اینها همه دروغ است. شخصیتهایی را که درش طابوت طلا یا نقره
یاسنگ یشم میگذاشتند همیشه در عمق بالای پنج متر دفن میکردند. و در عمق
کم اینکار انجام نمیشد. برای این جنازه ها حتماٌ اطاقی از ساروج درست
میکردند و آن را آنقدر پایین میبردند که از گزند جانوران خاک به دور باشد و
همچنین دزدان نتوانند گزندی به جنازه و اموال آن بزنند. در کنار این جنازه
ها حتماٌ اموال فراوان وجود دارد و کنیزان و نوکران آنها را نیز با
جنازه اربابشان زنده به گور میکردند. پس اگر کسی گفت جنازه ای در آورده
بدون اموال بدانید که احتمال دروغ گفتن آن زیاد است.
فواصل بین چالها به صورت تقریبی در صورتی که قطر چال 40 میلی متر باشد برای سنگهای خیلی سخت بین 10تا20 سانتی متر, برای سنگهای متوسط بین 10تا30 سانتی متر و برای سنگهای نرم بین 15تا400 سانتی مترمی باشد.جدول زیر جهت برآورد قطر چال و نسبت تراکم و رابطه بین این دو می باشد. هر قدر قطر چالها بیشتر باشد کیفیت کار کتراک بالا رفته و فاصله ی چالها از یکدیگر نیز بیشتر میشود و در ضمن ارتفاع چال ها نیز رابطه مستقیمی با افزایش فاصله بین چالها دارد .
میزان مصرف کتراک
بصورت کلی برای سنگ ,بتن بدون الماتور و ساروج در صورتی که دور آن باز باشد در هر متر مکعب بین 7 تا 15 کیلو مصرف میشود
در صورتی که دور کار بسته باشد یا در خاک مدفون باشد برای هر متر مکعب بین 20 تا 50 کیلو بسته به لوازم حفاری و فضای کار کتراک مصرف میشود
برای بتن مسلح نیز برای هر متر مکعب بسته به شرایط الماتور و فضای کار بین 25 تا 50 کیلو کتراک مصرف میشود
نکات ایمنی کار با کتراک خیلی مهم
کتراک چه بصورت پودر و چه بصورت دوغاب برای چشم خطرناک است و حتما باید در تمام مراحل کار با کتراک از عینک ایمنی استفاده شود. در صورت پاشیده شدن کتراک از چال ها و پخش شدن در هوا باید از محیط دور شوید تا باعث تنگی نفس و سوزش چشم شما نشود
موارد کاربرد کتراک
استفاده از کتراک در سنگهای پردرز و شکاف مناسب نمی باشد . به خاطر اینکه
مواد ، از درز ها حرکت کرده و شکستگیهای ناهمگون ایجاد می کند . بنابراین
بهتر است از این ماده تنها در مورد سنگهای بدون درزه و شکاف استفاده کرد.
البته امروزه با پیشرفتهایی که در تولید کتراک به وجود امده است در بیشتر
سنگ ها می توان از ان استفاده کرد .
در ایران از کتراک بیشتر در معادن سنگ بخصوص معادن سنگ گرانیت ، در پروژه
های عمرانی و راه سازی جهت تخریب و شکستن سنگهای مزاحم و نیز جهت شکستن بتن
و یا ساروج استفاده می شود
معرفی مواد تخریبی دیگر که در بازار ایران موجود نمی باشد
◄ ماده منبسط شونده استامایت :
یکی ازمواد به کار رفته در استخراج سنگها ی ساختمانی و تاحدودی کمتر در
کارهای عمرانی می باشد. هر چند در نگاه نخست قیمت پایین این مواد باعث
استقبال ازآن می گردد,اما درنهایت هزینه های جنبی وکاهش میزان استخراج سبب
بالا رفتن هزینه های تمام شده خواهد بود.استامایت ازجمله مواد منفجره
شیمیایی غیرمعمول درمعادن می باشدکه یک ماده تخریب کننده بدون صدا وخطرمی
باشد. استامایت هم شبیه مواد منبسط شونده دیگر جهت آماده سازی می بایستی با
مقدار مشخصی آب مخلوط شود. میزان اختلاط استامایت با آب به ازای هر 1.5
لیترآب ,5 کیلوگرم ازماده استامایت لازم می باشد.بعدازریختن دوغاب تهیه شده
درداخل چال ,مدت زمان 24 ساعت لازم است که تا این ماده در داخل چال عمل
کرده و باعث شکست سنگ گردد.
◄ طراحی چالها :
فواصل بین چالها به صورت تقریبی برای سنگهای خیلی سخت بین 20تا30 سانتی
متر, برای سنگهای متوسط بین 30تا60 سانتی متر و برای سنگهای نرم بین 50تا80
سانتی مترمی باشد. اما به طور کلی فواصل چالها در روش بکارگیری استامایت
بیش از فواصل چالها در استفاده از کتراک می باشد. جدول زیر جهت برآورد قطر
چال و نسبت تراکم و رابطه بین این دو می باشد. هر قدر قطر چالها بیشتر باشد
کیفیت کاراستامایت بالاتر می باشد.
◄ انواع استامایت:
استامایت در چهارنوع مختلف و در چهار شماره در بازار موجود می باشد. که
هریک از انواع آن برای سنگها در درجه حرارت محیطی خاص به کارمی رود. برای
سنگها در درجه حرارت محیط 35درجه سانتی گراد به بالا از استامایت 100,در
درجه حرارت 20تا35 درجه سانتی گراد از استامایت 150, در درجه حرارت
15تا20درجه سانتی گراد از استامایت 200و برای درجه حرارت 5 تا 15 درجه
سانتی گراد از استامایت 300 استفاده می شود.
◄ ماده منبسط شونده دکسپن:
یکی دیگر از انواع پودر های منبسط شونده، پودر منبسط شونده دکسپن می
باشد.این ماده در حال حاضر در ایالات متحده کاربرد زیادی در استخراج سنگهای
ساختمانی وهمچنین تخریب مکانهایی از قبیل ساختمانهای مسکونی که در شرایطی
قرار گرفته اند که نمی توان از مواد منفجره استفاده کرد ویا احداث ترانشه
هایی برای امور اکتشافی ونهایتاً به طور محدود در حفاری های عمرانی مورد
استفاده قرار می گیرد. این ماده را نیز همانند مواد منبسط شونده دیگر، در
بازار به صورت پودر، در بسته های پنج کیلویی و در جعبه های بیست کیلویی می
توان تهیه کرد.
◄ آماده سازی ماده منبسط شونده دکسپن :
همانطوری که در قسمت قبل توضیح داده شد. این ماده به صورت پودر در بازار
موجود بوده وبرای آماده سازی آن می بایست همانند مواد منبسط شونده دیگر با
نسبت مشخصی با آب مخلوط شود.، نسبتی که شرکت سازنده، برای آماده سازی این
ماده پیشنهاد کرده،نسبت 5/1 به 5 می باشد. برای انجام آماده سازی یک بسته 5
کیلویی از ماده را با 5/1 لیتر آب مخلوط کرده و با یک دستگاه هم زن، ماده
را کاملاً وبه طور یکنواخت در آب ترکیب می کنند. باید توجه داشت که دوغاب
حاصله می بایست به طور کامل با آب ترکیب گردد. لازم به ذکر است به منظور
استفاده از این ماده در برشهای کف پمپهای مخصوصی تهیه شده که به این ماده
این امکان را می دهد که در برشهای کف نیز مورد استفاده قرار گبرد.